advertise

ماشین های بافندگی

ماشین های بافندگی، دستگاه ها یا ماشین هایی هستند که در آنها تار و پود پارچه ها در هم بافته شده و پارچه تولید میگردد. ماشین بافندگی یک دستگاه مکانیکی اصلی برای بافت پارچه است.کارآیی اصلی ماشین های بافندگی فقط تولید پارچه است. در صنعت بافندگی از انواع مختلف ماشین های بافندگی برای تولید پارچه استفاده می شود


طبقه بندی ماشین های بافندگی با توجه به سیستم پودگذاری در جدول نشان داده شده است

طبقه بندی ماشین های بافندگی

ماشین های بافندگی را می توان براساس سیستم تشکیل دهانه نخ تار یا سیستم پودگذاری طبقه بندی کرد. در قسمت زیر این طبقه بندی ها توضیح داده شده است.
ماشین های بافندگی براساس سیستم پود گذاری به دو دسته عمده طبقه بندی می شوند. این دو دسته عبارتند از: ماشین های بافندگی ماکودار و ماشین های بافندگی بدون ماکو. ماشین های بافندگی ماکودار از ماکو برای قرار دادن پود استفاده می کنند. ماکو از یک بدنه چوبی تشکیل می شود که دارای وزنی معادل ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم است که یک ماسوره باید نخ پود را بر روی ماکو بپیچد. ماسوره در داخل بدنه چوبی ماکو قرار می گیرد. از محدودیت های ماشین بافندگی ماکودار می توان به سرعت کم، وزن و وقفه زیاد به دلیل تعویض ماسوره های خالی اشاره کرد. اما ماشین های بافندگی بدون ماکو سریعا جای ماشین های بافندگی ماکودار را گرفتند. ماشین های بافندگی بدون ماکو به دسته های مختلفی مثل ماشین بافندگی پروژکتایل، ماشین بافندگی گیره ای، ماشین بافندگی ایرجت و ماشین بافندگی جت آب تقسیم می شوند. تمام سیستم های احتمالی پودگذاری در شکل زیر نشان داده شده است


طبقه بندی براساس مکانیسم تشکیل دهنده

ماشین های بافندگی بر اساس مکانیسم تشکیل دهنه به سه دسته مجزا تقسیم می شوند: ماشین های بافندگی بادامکی، ماشین های بافندگی دابی و ماشین های بافندگی ژاکارد. خالصه ای از انواع ماشین های بافندگی براساس مکانیسم تشکیل دهنه در جدول ۲ آورده شده است. در ماشین های بافندگی بادامکی، وردها با کمک اهرم های بادامکی کار می کنند و طبق طرح های داده شده به دستگاه منجر به طراحی پارچه می شوند. از مزایای ماشین های بافندگی بادامکی می توان به مکانیسم ساده، هزینه اولیه پایین و نگهداری آسان آنها اشاره کرد. تعداد بادامک ها در دستگاه های بافندگی بادامکی به میزان تکراری بودن بافت بستگی دارند؛ به عنوان مثال برای بافت سرژه ۳/۱ ،۴ عدد بادامک مورد نیاز است. ماشین های بافندگی بادامکی دارای محدودیت هایی نیز هستند؛ مثال بادامک های طراحی شده برای یک بافت نمی توانند برای بافت دیگر مورد استفاده قرار بگیرند، همچنین تغییر بادامک ها به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. در ماشین های بافندگی دابی، وردها توسط جک ها و اهرم ها کنترل می شوند و باال و پایین آمدن وردها توسط زنجیره های الگو کنترل می شوند.

لوازم بافندگی نوین

ماشین های بافندگی دابی را با حداکثر ۳۲ ورد نیز می توان مجهز کرد که این امر باعث افزایش امکانات بافت دستگاه می شود. بافت طرح های کرپ، النه زنبوری، حوله ای، توری بدلی و مخمل کبریتی با ماشین بافندگی دابی امکان پذیر است. اما مکانیسم کار این دستگاه ها در مقایسه با ماشین های بافندگی بادامکی بسیار پیچیده است، و هزینه اولیه و هزینه نگهداری آنها نیز بسیار زیاد است. در ماشین های بافندگی ژاکارد نخ های تار به جای اینکه توسط وردها کنترل شوند، به صورت مجزا توسط ریسمانی به نام ریسمان ژاکارد تحت کنترل در می آیند. ماشین های بافندگی ژاکارد امکانات بافت را تا حد نامحدودی گسترش می دهند. با این دستگاه ها می توان پارچه هایی با طرح های پیچیده مانند طرح حیوان، گل یا طرح های هندسی تولید کرد. خالصه ای از سیستم های موجود ژاکارد برگرفته از Staubli در جدول زیر آمده است.


لوازم بافندگی نوین